هفت نکته درباره مارکتپلیسهای آنلاین که بهتر است بدانیم!
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۴۳۰۱۶۸
«مارکتپلیس» یا همان «بازارچه»، اصطلاحا به فضایی گفته میشود که در آن چندین فروشنده برای فروش محصولات خود گرد هم آمدهاند و خریداران میتوانند با بررسی محصولات آنها، آنچه نیاز دارند را تهیه کنند. فروشنده میتواند از حضور جمعیت زیاد در بازارچه استفاده کند و محصولات خود را در معرض دید تعداد افراد بیشتری قرار دهد و خریدار نیز در بازارچه به طیف وسیعتری از محصولات دسترسی دارد و سبد خرید خود را با سهولت بیشتر و به اصطلاح با دست بازتری تکمیل میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مارکتپلیسها در دنیای حقیقی قدمتی بسیار طولانی و به اندازه تاریخ تجارت دارند. انواع پاساژها و بازارهای فیزیکی، مثالهای خوبی از مارکتپلیسهای آفلاین یا فیزیکی هستند؛ چرا که از تجمع تعدادی از فروشندگان مستقل تشکیل شدهاند که در یک فضای رقابتی در حال فروش محصولات خود به جمعیت خریداران حاضر در آن فضا هستند.
اما این مدل، امروزه در حوزه تجارت الکترونیک نیز به چشم میخورد و دسته خاصی از فروشگاههای آنلاین با ارائه محصولات چندین فروشنده در سامانه فروش خود، در دسته مارکتپلیسهای آنلاین یا مجازی قرار میگیرند. برای مثال آمازون و ایبی مارکتپلیسهای آنلاین مشهور در سطح بینالمللی هستند و دیجیکالا مشهورترین مارکتپلیس آنلاین ایرانی است.
اما مزایای مارکتپلیسها برای فروشندگان و مشتریان نهایی چیست و چرا این دسته از فروشگاههای آنلاین با استقبال خوبی در دنیای تجارت الکترونیک مواجه شدهاند:
۱- دسترسی سراسری
مارکتپلیسهای آنلاین در سراسر کشور و حتی جهان (هرجایی که اینترنت وجود داشته باشد) قابل دسترسی هستند. به عنوان مثال در فروشگاه اینترنتی دیجیکالا به عنوان یک مارکتپلیس موفق ایرانی، بستری فراهم شده است که تولیدکنندهها، هنرمندان، صنعتکاران و فروشندههای مختلف از سراسر کشور میتوانند محصولاتشان را از طریق بستر مارکتپلیس به دست مشتریان خود در سراسر کشور حتی به دورترین نقاط ممکن برسانند.
۲- اشتغالزایی و رونق کسبوکار
مارکتپلیسهایی مثل دیجیکالا علاوه بر اینکه خودشان مستقیما اشتغالزایی بالایی داشتهاند، به عنوان یک بستر مناسب برای رونق بخشیدن به تولیدات و کسبوکار فروشندگان و تولیدکنندگان ملی به حساب میآیند. این بستر با کمک به توسعه صدها کسبوکار کوچک و بزرگ ملی در کشور، اشتغالزایی غیرمستقیم بالایی را نیز در پی دارد.
۳- تنوع فروشندگان و محصولات و مزایای انتخاب
در یک بستر مارکتپلیس آنلاین مثل دیجیکالا، مشتری حق انتخاب دارد و میتواند پس از مقایسه کالا از لحاظ تنوع و قیمت، جنس خود را از هر فروشندهای که مناسبتر میداند خرید کند.
در مارکتپلیسها، پلتفرم ارائهکننده دخالتی در قیمتگذاری فروشندگان ندارد ولی می تواند برای ترغیب فروشندگان پاساژ آنلاین خود از ابزارهایی برای قیمتگذاری عادلانه استفاده کند. مثلا در دیجیکالا یک کالا که از طرف چند فروشنده به فروش میرسد، فروشنده با کمترین قیمت و بیشترین امتیاز در صدر لیست قرار میکیرد.
۴- بازخورد مشتریان به عنوان بهترین ابزار نظارت
در اغلب موارد به دلیل سوتفاهم و عدم اطلاع مشتریان از مدل مارکتپلیس، تمامی مشکلات مثل قیمتگذاری نادرست و یا تخلفات فروشندهها به اشتباه بر گردن فروشگاه آنلاین میافتد، در صورتی که در همه جای دنیا مشتری بهترین ابزار مارکتپلیس برای نظارت به تخلفات است. البته مارکتپلیسها ابزارهای نظارتی دیگری هم برای بهبود عملکرد فروشندگان طراحی میکنند.
در دیجیکالا نیز برای فروشندگان با توجه به بازخورد مشتریان امتیاز داده میشود و فعالیت فروشندگان متخلف با توجه به بازخوردها، متوقف میشود.
۵- روشهایی برای اطمینان از اصالت بودن محصولات
در یک مارکتپلیس، تامین کالاها، قیمتگذاری، بستهبندی و ارسال به مراکز پردازش و ... به عهده خود فروشنده است. اما در یک فروشگاه آنلاین مثل دیجیکالا، اصالت کالاها از طریق نشانههایی مثل برچسپ «اصل» تضمین میشود. البته امکان فروش کالای «غیراصل» با قیمتهای کمتر نیز برای فروشندهها ایجاد شده است. البته به شرطی که فروشنده در صفحه مورد نظر از برچسب «غیر اصل» استفاده کرده باشد. با این حال اگر یک فروشنده در مارکتپلیس کالای غیراصل را با برچسب اصل به مشتری بفروشد، با وضع جریمههای سنگین، با او برخورد میشود. رعایت این مورد برای دیجیکالا به عنوان یک مارکتپلیس موفق ایرانی، خط قرمز به حساب میآید.
۶- خرید راحتتر و کم زحمت
در مدل مارکتپلیس آنلاین، مشتری حق انتخاب دارد و میتواند پس از مقایسه کالا از لحاظ تنوع و قیمت، جنس خود را از هر فروشندهای که مناسبتر میداند خرید کند. در دیجیکالا نیز همچنین تنوع بسیار زیاد کالا باعث میشود تا مشتریان به راحتی و بدون مشکلات یک خرید حضوری مانند ترافیک، آلودگی هوا، جای پارک اتومبیل و ... یک خرید خوب را تجربه کنند.
۷- کمک به توسعه کسبوکارهای کوچک و بزرگ
اصلیترین مزیت مارکتپلیس برای مشتریان نهایی و نیز فروشندگان (یا تامینکنندگان)، کاهش قیمت تمام شده محصولات است. میزان بازدید بالای کالاها، فروش قابلتوجه محصولات، تبلیغات رایگان، کمک به شناختهشدن برند و استفاده از نظرات کاربران راجع به محصولات را میتوان از ویژگیهای مثبت همکاری در مارکتپلیسهایی مثل دیجیکالا به حساب آورد.
*کارتونها: طراوت نیکی
نویسنده: عباس خاراباف
منبع: عصر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۴۳۰۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این صدا سالها در رادیو درخشید/ یک نکته درباره «حشاشین»
خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی میپردازد. همچنین در این بسته، نیمنگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاهترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.
امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه میتوانید با شماره ۱۴۷ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.
چهره هفته؛ مسعود اسکویی
معدود چهرهها و حرفهایهای رادیو هستند که تا آخر عمرشان در همین رسانه مانده و به آن وفادار می مانند. بسیاری از این رادیوییها به دلایل مختلف بعد از مدتی به تلویزیون و یا حتی دیگر مدیوم های رسانه ای می روند. مسعود اسکویی گزارشگر و گوینده پیشکسوت از جمله همین حرفه ای های استثنایی بود که مدتی در حوزه گزارشگری ورزشی فعالیت کرد و سپس به رادیو رفت و سال ها در پشت میکروفن های رادیو صدایش درخشید.
اسکویی شاگردان بسیاری را هم در رادیو تربیت کرد و به صدای خاص رادیو معروف بود. وی از سال ۶۰ به بعد به رادیو رفت و مسابقات ورزشی را گزارش می کرد. او قدیمی ترین مجری کارشناس و گوینده ورزشی صداوسیما بود که دوره تهیه کنندگی برنامه های تلویزیونی را در آلمان گذراند.
هنرمندان و گویندگان رادیو نسلی از فعالان را تربیت کرده اند اما کمتر شناخته شده اند و کمتر این اقبال را داشته اند که در مقابل دوربین های تلویزیون به چهره بدل شوند. مسعود اسکویی البته جزو نامدارها بود که از او هم تصویر اندکی در رسانه ها وجود دارد و بیشترین ویدیوهایی که در این چند روز از او دیده شد به برنامه های «چهل تیکه» و «خندوانه» مربوط می شد که باز هم غنیمتی است.
گمانه زنی هفته؛ غیبت بهرام افشاری از پایتخت
یکی از شخصیت های «پایتخت» که در فصل های اخیر در کنار تیم حضور داشت و بازی او به چشم آمد بهرام افشاری با نقش بهتاش بود.
یکی از رسانه ها این هفته خبر داد که بهرام افشاری در فصل جدید «پایتخت» حضور ندارد و بعد گزارش های ویژه ای در فضای مجازی منتشر شد و از چرایی این غیبت پرسش کردند.
برخی نیز نبود او در این سریال را با هوتن شکیبا مقایسه کردند که اگرچه در سینما و در فیلم های سینمایی بعد از «لیسانسه ها» به یک ستاره بدل شد و نقش های اصلی بازی کرد اما بعد از آن دوباره با «فوق لیسانسهها» به تلویزیون بازگشت و عوامل سریالی را که خود از شخصیت های اصلیاش بود تنها نگذاشت.
به این ترتیب بهرام افشاری این هفته به سوژه چندین گزارش خبری بدل شد و رسانه ها از همین زاویه او را رصد کردند. تمرکز بیش از حد برخی روی این موضوع هم کمی چالش برانگیز شد که ممکن است پروپاگاندایی برای این بازیگر بفروش این روزهای سینمای ایران باشد یا این که صرفاً یک مطالبه؟!
بهرام افشاری از سال گذشته با فیلم «فسیل» توانست به یک پدیده بدل شود و امسال هم فروش خوب «سال گربه» نشان داد که موفقیت فیلم های او چندان هم بی ربط به حضورش هم نیست.
حاشیه هفته؛ ممنوعیت حشاشین
سریال «حشاشین» مدتی است که به سوژه بحث برانگیزی بدل شده است. این سریال سوژه خود را روی حسن صباح گذاشته است که رهبر فرقه اسماعیلیه است. سریالی که در مصر ساخته شده و هزینه زیادی هم در میان سریال های عرب زبان برای تولیدش صورت گرفته است.
نگاه سریال به ایران و حتی رویکردهای نهایی آن در معرفی ایران در منطقه و پیوند زدن با برخی مسایل روز باعث شد تا سریال به دلیل آنچه تحریف از طرف ساترا اعلام شد، ممنوع شود.
پیمان جبلی رییس صداوسیما نیز در پی این حواشی به حذف سریال «حشاشین» از شبکه نمایش خانگی واکنش نشان داد و گفت: ساترا مسؤولیت دارد که جلوی هر آنچه که محتوای تحریف شده است و به فهم و درک اجتماعی لطمه میزند و افکار عمومی را منحرف میکند، بگیرد.
این سریال که در برخی سکوها و پلتفرم ها عرضه می شد با اعلام ساترا از این سکوها حذف شد. به این ترتیب دو روز بعد از ابلاغ نظر شورای صدور مجوز ساترا در خصوص ممنوعیت پخش «حشاشین» از سکوهای نمایش خانگی ایران، فیلیمو هم این سریال را از روی خروجی خود حذف کرد.
یک نکته نسبت به چنین آثاری اطلاع رسانی تحلیلی به دور از جنجال است. اعلام ممنوعیت صرف در چند روز گذشته بیشتر باعث شد این سریال بر سر زبان ها بیفتد و مخاطب بخواهد این مجموعه را ببیند و صرفاً بر هیجان دیدن سریال افزوده شود. در کنار این اعلام ممنوعیت اما ساترا لازم است با نگاهی آسیب شناسانه تر درباره این مجموعه و حتی تحریف های آن سخن بگوید.
خبر هفته؛ فعلاً «نون.خ ۶» نداریم
سوال اولیه از همه برنامه سازان، تهیه کنندگان و کارگردانان در انتهای پخش یک اثر باکیفیت و غنی این است که آیا این آثار فصل جدیدی خواهند داشت یا خیر. با همین رویکرد اولین سوال بعد از پایان پخش سریال ها همین است که به فصل بعدی هم می رسند؟
به ویژه سریال هایی مثل «پایتخت»، «نون.خ» و «زیرخاکی» که بعد از چند فصل هم محبوبیت کسب کرده اند و هم طرفدارانی پیدا کرده اند که مشتاقانه منتظر هر فصل از این سریال ها هستند.
در نشست خبری «نون.خ» که این هفته برگزار شد یکی از سوالات از مهدی فرجی تهیه کننده سریال همین بود که قرار است این مجموعه فصل بعدی داشته باشد یا خیر. فرجی هم با اشاره به پست سعید آقاخانی بیان کرد که این فعلاً پایان «نون.خ» است و قرار نیست سریال فصل جدیدی داشته باشد.
سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی در پنج فصل تاکنون ساخته شده است و فصل پنجم با اقبالی بیشتر نسبت به فصل قبل توانست امسال در صدر سریال های پربیننده تلویزیون قرار بگیرد.
این فصل علی رغم حواشی ای که داشت برگ برنده های مختلفی رو کرد؛ هم سراغ یک قومیت دیگر رفت و باعث شد سریال یک بار دیگر تنوع مناطق مختلف ایران را به نمایش بگذارد و هم با پرداخت به صنایع دستی بار فرهنگی سریال را بالا برد.
این مجموعه در عین حال تلاش کرد در مناطقی مثل سیستان و بلوچستان فارغ از زیبایی های طبیعت این خطه از کشور، محرومیت های آنها را هم به تصویر بکشد و یا کولبرها را به دل قصه بیاورد.
پیشنهاد هفته؛ جعبه سیاه
برنامه «جعبه سیاه» با اجرای امیر عضد در ایام ماه مبارک رمضان از آنتن شبکه افق پخش شد و عجیب است که هیچ اطلاع رسانی برای این برنامه نشد. این چند روز اما وایرال شدن برخی ویدیوهای این برنامه باعث شد بیشتر در کانون توجه قرار بگیرد.
یکی از ویدیوهایی که این هفته باعث شد این برنامه مورد توجه واقع شود گفت و گو با احمد ابوالقاسمی قاری قرآن و داور «محفل» بود که درباره علاقه اش به موسیقی می گفت و ضمن یاد کردن از محمدرضا شجریان از علیرضا قربانی و نسبت فامیلی خود با او گفت که باعث شده در کنسرت هایش هم حضور داشته باشد.
همین بخش از برنامه باعث شد خیلی ها نسبت به برنامه کنجکاو شوند و بخواهند در جریان دیگر قسمت های آن قرار بگیرند.
هرچند «جعبه سیاه» برنامه رمضانی شبکه افق بود و پخش اصلی آن به پایان رسیده است اما بازپخش برنامه از شبکه افق در پنجشنبه شب ها ادامه دارد.
امیر عضد اجرای گفتوگوها را بر عهده دارد و داوود مرادیان تهیه کننده است.
کد خبر 6095094 عطیه موذن